Přírodověda
___________________________________________________________________________________
3.6.
35. hodina
TÉMA: SLUNCE – ZEMĚ
Slunce:
• obrovská koule žhavých plynů,
• je hvězda,
• zdroj tepla a světla pro Zemi,
• zatmění Slunce (Měsíc v novu = mezi Sluncem i Zemí = přejde před slunečním kotoučem a z části nebo úplně ho zakryje)
Země:
• planeta sluneční soustavy
• 1. obíhá kolem Slunce = 1 rok
střídání 4 ročních období:
- jaro – 21. března = jarní rovnodennost (den = noc)
- léto – 21. června = letní slunovrat (den delší než noc)
- podzim – 23. září = podzimní rovnodennost (den=noc)
- zima – 21. prosince = zimní slunovrat (den kratší než noc)
• 2. otáčí se kolem své osy = 1 den = 24 hodin - (pokus: lampa + globus)
střídání – den: část osvětlená Sluncem
- noc: část odvrácená od Slunce
____________________________________________________________________________________
27.5.
34. hodina
TÉMA: VLASTNOSTI HORNIN, NEROSTŮ, PŮDY
Horniny:
- nestejnorodé látky = tvoří je alespoň 2 odlišné nerosty
- vzniká: vyvřením - sopečná činnost
usazováním
Nerost:
- stejnorodá látka
- vzácné nerosty - drahokamy
- polodrahokamy
Žula:
- vyvřelá hornina (velmi tvrdá)
- je složena z krystalů nerostů: křemen = čirý, průhledný, bíle zbarvený, tvrdý
živec = tmavá černá zrna
slída = světlá i tmavá, lesklá, měkká
- použití: stavební kámen, cesty, chodníky, pomníky
Pískovec:
- usazená hornina (měkčí)
- stmelená zrnka písku
- barva: nažloutlá, hnědavá, našedlá
- použití: stavební kámen, sochařství
Vápenec:
- usazená hornina
- stmelené vápenaté schránky mořských živočichů
- barva: bílá, našedlá
- vytváří: vápencová pohoří, jeskyně (Český kras, Moravský kras), krápníky
- těží se v lomech
- výroba: vápno, cement
- použití: obklad budov = mramor
Sůl kamenná:
- nerost x minerál
- měkký, vlhne, dobře se rozpouští ve vodě
- barva: bezbarvý, průhledný
- těžba: ze země (ložiska vzniklá odpařením dávných moří)
z mořské vody
- použití: v potravě, konzervování masa, zeleniny, hub, výroba sody
Křemen:
- nerost
- barva: průsvitný, bělošedý, fialový, růžový,hnědý, bezbarvý = křišťál
Půda:
- tvořena: nerosty + horniny
- vznikla zvětráváním = rozpadem hornin
vlivy způsobující zvětrávání: voda, vítr, změny teploty, kořeny rostlin, změna
skupenství vody
- humus = rozpadlá těla rostlin a živočichů, zvyšuje úrodnost půdy
- druhy půdy: jílovitá půda
hnědozem
černozem
- význam půdy: = základní složka životního prostředí
a) pohlcuje energii slunečního záření
b) zachycuje a zadržuje vodu
c) probíhá v ní rozklad živočišných a rostlinných zbytků
d) je jednou z podmínek života rostlin (a tím i živočichů)
___________________________________________________________________________________________
20.5.
33. hodina
TÉMA: VLASTNOSTI VZDUCHU A VODY
Atmosféra - vzduchový obal planety Země
VZDUCH je tvořen směsí plynů: dusík, kyslík, oxid uhličitý a další látky (vodní páry a nečistoty)
Dusík: - plyn
- samotný ho nelze dýchat
- největší část vzduchu
Kyslík: - plyn
- podporuje hoření
- nezbytný pro dýchání
- do ovzduší se dostává prostřednictvím zelených rostlin (bez nich bychom se udusili)
Oxid uhličitý: - nedýchatelný plyn
- vzniká hořením
- vydechují ho živočichové
- je plynnou živinou pro rostliny, odebírají ho ze vzduchu, obnovují ovzduší
Ozonosféra: - ve výškách (10 – 50 km)
- tvoří ji ozón (zvláštní druh kyslíku), chrání organizmy na Zemi před škodlivým kosmickým a slunečním zářením
- ozónové díry = porušování vrstvy některými plyny (freóny ve spreji)
Pokus – pozorování hoření svíček:
1. nádoba (největší): hoření trvalo ____ sekund.
2. nádoba (střední velikost): hoření trvalo ____ sekund.
3. nádoba (nejmenší velikost): hoření trvalo ____sekund.
Nejdéle trvalo hoření v nádobě č. ____, protože v ní bylo ___________ vzduchu.
VODA - na pevnině: 3% (3 dílky)
- mořská (obsažena sůl): 97% (97 dílků = zbytek)
3 skupenství vody (závisí na teplotě vody):
- plynné = vodní páry (var vody = 100°C, i nižší teploty)
- pevné = led (0°C)
- kapalné = kapalina
t = 0°C t = 100°C
led -------- kapalná voda -------- vodní pára
bod mrazu bod varu
Koloběh vody v přírodě (obrázek)
_____________________________________________________________________________________________
13.5.
32.hodina
TÉMA: MAGNETICKÁ SÍLA
Magnetická síla – je síla, kterou magnet působí na železné předměty.
Druhy magnetů: - plochý
- tyčový
- ve tvaru podkovy
Magnet má 2 póly: - severní (S = červený)
- jižní (J)
Póly magnetů se – přitahují: J + S (opačné) - působí síla přitažlivá
- odpuzují: J + J nebo S + S (stejné) - působí síla odpudivá
___________________________________________________________________________________________
6.5.
31. hodina
NEŽIVÁ PŘÍRODA
TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK
Veličiny:
1. DÉLKA (l, a)
Měřidlo: krejčovská míra, ocelové měřidlo, skládací metr, pravítko, pásmo
Jednotky (značky):
mm __ cm __ dm __ m ______ km
2. HMOTNOST (m)
Měřidlo: váhy (dvouramenné laboratorní, osobní váha - nožní, misková)
Jednotky (značky):
mg __ cg __ dg __ g __ kg ______ t
3. OBJEM (V)
Měřidlo: odměrný válec (skleněná nádoba s vyznačenou stupnicí)
Jednotky (značky):
ml __ cl __ dl __ l _____hl
4. TEPLOTA (t)
Měřidlo: teploměr a) lékařský (digitální, rtuťový, lihový), zavařovací, pokojový, laboratorní, venkovní
využívají změny objemu kapaliny při změně teploty
b) bimetalový
základ: pásek ze dvou kovů různé roztažnosti spojených pevně po celé délce. Pásek je stočený do spirály. Při změně teploty se spirála napřimuje nebo více zavíjí.
Jednotky: stupně Celsia, značka: °C
5. ČAS (t)
Měřidlo: hodiny (sluneční, přesýpací, náramkové
Jednotky (značky):
s __ min __ h ___ den ___ týden ___ měsíc ___ rok
Domácí úkol: na příští hodinu přinést měřidla délky a 2 kamínky
____________________________________________________________________________________________
duben (1., 8., 15., 22. a 29.4.)
26., 27., 28., 29 a 30. hodina
TÉMA: VE VODĚ A V JEJÍM OKOLÍ
Význam rybníků:
• zadržuje vodu
• zvlhčuje půdu a ovzduší
• rekreační místa
• domov rostlin a živočichů
• úkryt a útočiště zvířat (ptáků v době hnízdění)
• vznik potravy pro vodní živočichy
Znečišťování vody
ROSTLINY
1. Stromy:
vrba bílá:
• rostlina, semenná, dřevina, listnatý strom
• listy: dlouhé úzké
• rostlina dvoudomá: 1. strom = samičí květy, 2. strom = samčí květy
• použití: košíky, proutěný nábytek, pomlázky
2. Byliny
leknín bílý:
• rostlina, semenná, bylina
• oddenek = v bahně, vyrůstají z něho: - řapíky listů
- stopky nesoucí květy
• vzduchové komůrky
• květ: okvětní lístky = bílé, tyčinky = žluté
• dužnatý měchýřek se semeny plod = pod vodou puká
• chráněná rostlina
kosatec žlutý:
• rostlina semenná, bylina
• oddenek (jedovatý!): vyrůstají z něho mečovité listy a lodyha s žlutými květy
• plod: tobolka se semeny
• částečně chráněná rostlina
rákos obecný:
• rostlina semenná, bylina
• travina - porosty = rákosiny
• oddenek
• výška: až 3 m
• stonek: stéblo
• listy. Přisedlé bez řapíku
• květenství: lata
• plod: mají chloupky = roznos větrem
• použití: rohože, tašky, ošatky
ŽIVOČICHOVÉ
1. Savci
vydra říční:
• živočich, obratlovec, savec
• stavba těla: široká plochá hlava
krátké nohy – 5 prstů spojených plovací blanou
ocas – u kořene tlustý – zužuje se
hnědá hustá srst
• plave, potápí se: pod vodou = 4 min, uplave 400 m
• doupě: v suchu, vchod = pod hladinou
• mláďata: 2 – 3 (slepá, holá), samostatná za 10 týdnů = mohou do vody
• věk: 15 let
• potrava: rybky, žáby, raci, hryzci
2. Ptáci
labuť velká:
• živočich, obratlovec, pták
• největší létající pták u nás = rozpětí křídel. 240 cm
• barva: peří – bílé, zobák – červený, u kořene černý hrbol
• potrava: uštipuje vodní a pobřežní rostliny (zobák = vroubkované okraje)
• život: v páru
• hnízdo: staví samice na břehu
hlídá samec
velikost 1 m
• mláďata: 7 – 9 vajec (38 dní); po narození prachové peří šedé barvy, obměna peří po 6 týdnech (stále šedé)
• přezimuje
3. Ryby
kapr obecný:
• živočich, obratlovec, ryba
• druhy: šupinatý, částečně šupinatý, lysý
• hlava: krátká, tupá, v koutku úst – 2 vousky
• ploutve = umožňují pohyb: - hřbetní 1
- řitní 1
- ocasní 1
- prsní 2
- břišní 2
• žábry = umožňují dýchání
• mláďata: samička – jikry (1 000 000)
samec – mlíčí
po oplodnění (tření ryb) – za 4 dny = kapříci
• přezimují: v zimním spánku nepřijímá potravu
potřebují vzduch = vysekávání otvorů do ledu
štika obecná:
• živočich, obratlovec, ryba (dravá)
• hlava: dlouhá, zploštělá
čelisti + ostré háčkovité zahnuté zuby
• tělo: protáhlé, štíhlé (umožňuje rychlý pohyb)
• ploutve: stejné jako kapr
• potrava: rybky (hltá je celé)
• tření: jaro (méně jiker)
4. Plazi
užovka obojková:
• živočich, obratlovec, plaz
• znak: černý obojek s půlměsíčky za hlavou
• potrava: žáby, hmyz, rybky; kořist posouvá do jícnu – jehličkovité zuby, roztažitelná tlama, jícen, žaludek, v úkrytu tráví
• přezimuje: v norách, skalních dírách, v kompostech, ve sklepích
• potápí se: 3 min až 1/2 hod
• samotářský živočich, setkává se v době páření
• mláďata: samička, 20 – 30 měkkých bílých vajíček (teplé vlhké místo), nestará se
líhnutí, po 1- 3 měsících (10 – 20 cm / 2 – 4 g), přezimují
5. Obojživelníci
skokan skřehotavý:
• živočich, obratlovec, obojživelník
• žijí ve vodě
• potrava: mušky, mšice, červíci
• přezimují: v bahně, bez potravy, ztuhnou
• rozmnožování (květen – červen): vajíčko – 1 týden pulec (ocásek = pohyb, žábry) – 6 týdnů žabka (nohy = zadní + přední, plíce)
6. Hmyz
vážka ploská:
• živočich, bezobratlí, hmyz
• tělo: ploské, délka = 4 cm, průsvitná křídla (u kořene tmavý )
• potrava: hmyz - dravec (kusadla)
• rozmnožování: páření, vývoj trvá 3 roky (2x přezimuje na dně)
ve vodě: vajíčko - larva (chlupatá, zavalitá, dravá; 13x svléká kůži = roste)
nad vodou: - vážka
_________________________________________________________________________________________
25.3.
25. hodina
TÉMA: NA LOUCE (živočichové)
Hmyz:
saranče čárkovaná:
• živočich, bezobratlí, hmyz, rovnokřídlí
• rozmnožování:
vajíčko (půda)
zelené larvy – nymfy (jaro), nemají křídla
dospělá saranče = 2 páry křídel – 1. zelený, kožovitý
- 2. šedý, blanitý
= 3 páry noh – 2 páry krátké
- 3. silný (odraz při skoku)
• potrava: býložravec, polní plodiny
• cvrkot: ve dne, mechanické tření zadních nohou o křídla
• tykadla: krátká, tlustší
babočka kopřivová:
• živočich, bezobratlí, hmyz, motýl
• rozmnožování:
vajíčko - na listech kopřiv (jaro)
housenka – černá se žlutými podélnými pruhy
- na těle bradavky, ostré trny, rozvětvené chlupy
- živí se listy kopřiv
kukla – hranatá se zlatými skvrnkami
- na plotě, na zdi, na větvi
- visí za špičku zadečku, hlavou dolů
motýl – 4 nohy (přední pár zakrnělý)
- chuťové orgány = na chodidlech
______________________________________________________________________________________
18.3.
24. hodina
TÉMA: NA LOUCE
2. ŽIVOČICHOVÉ
Ptáci:
čáp bílý
• živočich, obratlovec, pták
• hnízdo: v okolí příhodných luk
• potrava: žáby, ještěrky, hadi, hraboši, velký hmyz (krtonožka, saranče), ptačí holátka
jedna čapí rodina = 4 kg potravy/ za 1 den
• mláďata: 4 vejce, pečují o ně oba rodiče
• stěhování – v hejnech nad pevninou:
přílet: jaro = březen, stejné hnízdo – 1.samec, 2.samice
odlet: podzim, jižní Afrika
čejka chocholatá:
• živočich, obratlovec, pták
• výskyt: mokré louky, břehy rybníků, pole
• hnízdí: na zemi = důlek (stébla, suché rostliny)
• mláďata: 4 vejce (hruškovitý tvar)
• potrava: nekrmiví; plži, červi, hmyz, pavouci
• stěhovaví: odlet = červenec – srpen (moře – J)
__________________________________________________________________________________________________
11.3.
23. hodina
TÉMA: NA LOUCE
uměle vytvořené společenstvo:
• rostliny: traviny, luční květiny
• živočichové: obratlovci (drobní), bezobratlí - hmyz
1. ROSTLINY:
Trávy:
jílek vytrvalý
tomka vonná
bojínek luční
srha laločnatá
kostřava červená
TĚLO:
- kořeny: svazčité
- stonek: stéblo s kolénky
- listy: bez řapíku, nasedají na stéblo nebo vyrážejí v trsu od kořene
- květy: drobné, vytvářejí květenství klasovitá nebo latu
- plod: obilka
Luční květiny:
jitrocel kopinatý
zvonek rozkladitý
kohoutek luční
kopretina bílá
• oddenek (v zemi)
• listy s řapíkem (u země) a bez řapíku = přisedlé (na lodyze – stonku)
• stonek = lodyha
• květenství = úbor: bílé jazylkové (na okraji, jednopohlavné - pestík)
žluté trubkovité (ve středu, oboupohlavné - tyčinky a pestík)
• druhy: zahradní (květen – říjen), volně rostoucí (květen – červenec)
_________________________________________________________________________________
4.3.
22. hodina
TÉMA: NA POLI – ŽIVOČICHOVÉ
zajíc polní
- obratlovec, savec, býložravec
- potrava: zelené části rostlin, kůra stromů, větvičky s pupeny
- nepřátele: lasička, liška, psi
- mláďata: 2 – 5 (5x za rok), krmena 3 týdny
koroptev polní
- obratlovec, pták – hrabavý, nekrmivý, užitečný
- přezimuje (sněhový záhrab)
- mláďata: šedozelená vejce (10 – 20 ks), vylíhnutí po 24 dnech
- potrava: semena plevelů, zelené části rostlin, hmyz, červi
- nepřátelé: liška, vrána šedivka
bažant obecný
křepelka
HMYZ: (opylovači, škůdci)
mandelinka bramborová
- škůdce = nemá přirozené nepřátele (pouze bažanti – málo)
- vývojová stádia: vajíčko - larva - kukla - brouk
- vajíčka: kladena na rub bramborových listů (velikost 1 mm)
- larva: ožírají listy, 3x se svléká
- kukla: 2 týdny
- brouk: délka života = 150 dnů, část přezimuje v zemi (bez pohybu a potravy)
čmelák zemní
- opylovač
- barva: černá + oranžový pruh (hruď a zadeček)
- společenství: královna - přezimuje sama, na jaře hledá potravu, zakládá hnízdo – v myší díře - vosková buňka (v 1. = 10 – 12 vajíček)
dělnice
cvrček polní
___________________________________________________________________________________
11. a 25.2.
20. a 21. hodina
TÉMA: NA POLI – ROSTLINY
1. POLNÍ PLODINY
OBILOVINY (kulturní, jednoleté):
OBILOVINA a VYUŽITÍ
žito seté: mouka, chléb
ječmen obecný: slad (pivo) sláma = zbytky stébel
oves setý: ovesné vločky podestýlka pro zvířata
pšenice obecná: mouka (3 druhy), krmné směsi (pro zvířata)
kukuřice setá: potravina
rýže setá: potravina
pšenice obecná (setá) - obrázek z učebnice
tělo: květenství = klas, plod = obilka, listy – souběžná žilnatina, stonek = stéblo (dutý s kolénky), kořeny (svazčité)
OKOPANINY
lilek brambor (vytrvalá bylina)
tělo: kořen, stonek = lodyha, listy
květ: bílý
brambory = hlízy: - zdužnatělé stonky, rostou v půdě, nejsou to plody!!!
- očka – pupeny = rozmnožování
- obsahují škrob
využití: potrava (lidé, hospodářská zvířata), škrob (škrobárny), líh (lihovary)
řepa cukrová (dvouletá bylina)
využití: výroba cukru – bulvy, krmivo pro dobytek – řepné listy = chrást, zbylé řízky
LUSKOVINY
hrách setý (jednoletá byliny)
popínavá rostlina
plod = lusk - hrášky
květ: bílý
využití: zelené hnojivo, potravina
2. PLEVELE
chrpa polní (květ = modrofialový)
penízek rolní
mák vlčí
pýr plazivý
3. KEŘE
růže šípková: červené plody = šípky (léčivé účinky, vitamín C)
trnka obecná
užitek: útočiště užitečného hmyzu
hnízda hmyzožravých ptáků
pod keřem: koroptví hnízda (vajíčka) a zaječí pelechy (mláďata)
__________________________________________________________________________________________
4.2.
19. hodina
TÉMA: NA POLI
• pole = orná půda (1/3 povrchu ČR)
• polní společenstvo:
- polní plodiny
- plevele
- škůdci
• ekologické zemědělství:
- hospodaření bez použití chemických látek (hnojiv, postřiků proti škůdcům)
- hnojí se přírodními hnojivy (chlévská mrva)
- podpora přirozených nepřátel škůdců (zpěvní a draví ptáci)
• kulturní rostliny – pěstujeme pro užitek
vyšlechtěné byliny z bylin planých
• třídění rostlin podle délky života
rostliny:
- jednoleté: pšenice, slunečnice, lilek rajče
(Žijí jen od jara do podzimu, zimu přečkají jen jejich semena.)
- dvouleté: mrkev, petržel, pór
(1. rok – vyrostou kořeny, stonky a listy. Zimu přečkají jejich podzemní orgány. 2. rok – opět vyrostou kořeny stonky a listy. Rostliny kvetou a přinesou plody.)
- vytrvalé: lilek brambor, listnaté stromy, jehličnany
(Žijí mnoho let, jejich nadzemní části buď uhynou – byliny a zimu přečkají jen podzemní orgány – l. brambor, nebo jim pouze opadají listy – listnaté stromy, některé vytrvají i s listy = jehlicemi – jehličnany.)
__________________________________________________________________________________
28.1.
18. hodina
TÉMA: LIDSKÁ OBYDLÍ
Shrnutí: rostliny, živočichové
_____________________________________________________________________________
21.1.
17. hodina
TÉMA: POZOROVÁNÍ ZMĚN V PŘÍRODĚ PŘED PŘÍCHODEM ZIMY
Skupinová práce - dvojice:
Hledání informací v textu:
- přečíst otázku
- nalézt odpověď v textu, označit barevně
- doplnit do testu
_____________________________________________________________________________
7. a 14.1.2025
15. a 16. hodina
TÉMA: LIDSKÁ OBYDLÍ – ŽIVOČICHOVÉ
1. SAVCI:
• krtek obecný – hmyzožravec (dešťovka)
• netopýr ušatý – hmyzožravec (motýli, můry, brouci) – užitečný
2. PTÁCI:
• vlaštovka obecná – stěhovavý: září – duben, hmyzožravec (mouchy)
• holub – skalní
- domácí
- věžák – škůdce = znečisťuje stavby, zdroj nákazy pro lidi (parazité v hnízdech)
3. HMYZ:
• slunéčko sedmitečné (brouk) – užitečné (potrava = mšice)
• masařka obecná (blanokřídlí) – škůdce: přenáší choroboplodné zárodky,
množení = samička klade vajíčka na páchnoucí látky (maso)
vajíčka - larvy - kukla (přezimuje) - masařka
• včela medonosná (blanokřídlí) – úly = včelíny (10 000 – 100 000 včel)
včelí dělnice – sbírají nektar a pyl z květů
- tvorba voskových plástů
- vytvářejí zásoby medu
- starají se o larvy
včelí královna (pouze jedna) – klade vajíčka - larvy
trubci - nemají žihadlo, rozmnožování - po oplození zabiti nebo vyhnáni.
potrava = mateří kašička
rojení = stará královna + část dělnic - opouští úl
užitek: med, vosk, mateří kašička, léčivý jed, opylovači rostlin
___________________________________________________________________________________________
17.12.
14. hodina
TÉMA: LIDSKÁ OBYDLÍ – ROSTLINY
1. STROMY:
• lípa srdčitá – léčivá rostlina (lipový květ)
2. KEŘE:
• bez černý – léčivá rostlina (květ, plody)
3. BYLINY:
• smetanka (pampeliška) lékařská – léčivá rostlina
• hluchavka bílá – léčivá rostlina
• hluchavka nachová
• sedmikráska chudobka
• tulipán zahradní – okrasná rostlina
• narcis bílý, narcis žlutý – vyšlechtěné rostliny z rostliny divoké
____________________________________________________________________________________________
10.12.
13. hodina
TÉMA: LIDSKÁ OBYDLÍ
Rostliny:
• plané rostliny: smetanka lékařská, sedmikráska chudobka
• hospodářské plodiny: mrkev (zelenina)
• ovocné dřeviny: jabloň, hrušeň, angrešt, rybíz, slivoň, broskvoň
• okrasné rostliny:
dřeviny: tis černý, jalovec, habr, růže
byliny: tulipán, narcis, kosatec
Živočichové:
• škůdci: potkan, holub věžák, mravenec faraonský, motýli a jejich vývojová stádia
• hospodářská zvířata: králík, ovce, koza, kur domácí, husa, kůň, kráva
• zvířata pro radost a užitek: kočka domácí, pes domácí
• zvířata pro radost: akvarijní rybky, morče, křeček, papoušek, želva
__________________________________________________________________________________________
19. a 26.11 a 3.12.
10., 11. a 12. hodina
TÉMA: V LESE
LESNÍ ŽIVOČICHOVÉ:
1. Bezobratlí – hmyz
2. Obratlovci – savci
- ptáci
- plazi
- obojživelníci
1. bezobratlí
hmyz:
mravenec lesní (čistí okolí od škůdců)
lýkožrout smrkový – kůrovec – škůdce (smrk, borovice, modřín)
2. obratlovci
savci:
prase divoké (bachyně, všežravec)
srnec obecný (býložravec)
liška obecná (šelma psovitá, všežravec)
jezevec lesní (všežravec)
veverka obecná (hlodavec, všežravec)
kuna lesní (všežravec)
ptáci:
datel černý (hubí škůdce)
jestřáb lesní (dravec)
kukačka obecná (žere chlupaté housenky – škůdce)
sojka obecná (lesní policajt)
sýček obecný (naše nejmenší sova)
kalous ušatý (druh sovy)
plazi:
zmije obecná (had)
užovka hladká (had)
ještěrka obecná
slepýš křehký (beznohá ještěrka)
obojživelníci:
mlok skvrnitý
ropucha obecná
rosnička zelená
_______________________________________________________________________________________________
22.10., 5. a 12.11.
7., 8. a 9. hodina
TÉMA: V LESE
LESNÍ ROSTLINY:
1. stromy – jehličnaté
- listnaté
2. keře
3. byliny
4. kapradiny
5. mechy
1. stromy (tabulka)
stromy jehličnaté: stromy listnaté:
smrk ztepilý dub letní
borovice lesní dub zimní
jedle bělokorá buk lesní
modřín opadavý
2. keře
keře jehličnaté: keře listnaté:
jalovec obecný brusnice borůvka
ostružiník maliník
3. byliny
konvalinka vonná
rulík zlomocný
vraní oko čtyřlisté
sněženka podsněžník
bledule jarní
sasanka hajní
4. kapradiny
kapraď samec
5. mechy
ploník obecný
HOUBY:
jedlé nejedlé jedovaté
hřib smrkový hřib žlučový hřib satan
hřib dubový muchomůrka zelená
suchohřib hnědý muchomůrka červená
křemenáč osikový muchomůrka tygrovaná
kozák březový
klouzek modřínový
žampión ovčí (lesní)
holubinka révová
bedla vysoká
PL: stromy
_________________________________________________________________________________________
15.10.
6. hodina
TÉMA: V LESE
Rostliny a živočichové, které mají stejné nebo podobné nároky na životní podmínky, tvoří SPOLEČENSTVA:
- přírodní: lesy, louky, pole, rybníky, zahrady, sady, potoky a řeky
- umělá: akvária, terária, skleníky
Lesy: - listnaté
- jehličnaté
- smíšené
Význam lesa:
• zlepšuje ovzduší,
• je zásobárnou vody,
• ochraňuje půdu,
• podílí se na tvorbě půdy,
• poskytuje útulek a ochranu zvěři,
• přináší člověku užitek.
Lesní rostlinné společenstvo – výšková patra (obrázek):
stromové patro
lesní podrost: keřové patro, bylinné patro, mechové patro
kořenové patro
_____________________________________________________________________________________________
8.10.
5. hodina
TÉMA: TŘÍDĚNÍ ORGANIZMŮ
Rostliny – přehled dělení
3. ŽIVOČICHOVÉ - přehled dělení
__________________________________________________________________________________________________
24.9. a 1.10.
3. a 4. hodina
TÉMA: TŘÍDĚNÍ ORGANIZMŮ
2. Rostliny
Části rostlinného těla: - kořen, stonek, list, květ, plod
Kořen - svazčité (trávy)
- hlavní s postranními kořeny (smetanka lékařská)
Stonek - dužnatý (byliny): - stéblo = dutý s kolénky (obilí)
- lodyha = nese listy (lilek brambor)
- stvol = nemá listy (smetanka lékařská)
- oddenek = pod zemí, vyrůstají z něho listy (leknín)
- dřevnatý (dřeviny): - keře = větví se nad zemí, nemají kmen
- stromy = větví se výše nad zemí, mají kmen
List (obrázek)
- řapíkatý (jabloň),řapík, čepel, žilnatina: síťnatá souběžná
- přisedlý (kukuřice), čepel, žilnatina souběžná
Listy (obrázky)
- jednoduché (dub zimní, javor klen)
- složené z lístků (ořešák vlašský, jírovec obecný)
Jednoduchý květ: květní lístky, tyčinky - jsou samčí části květu (tvoří se na nich pyl), pestík - je samičí část květu (vyvíjí se z něho plod)
Květenství - soubor květů (jetel, pomněnka)
Druhy květenství (obrázek): klas, lata, okolík, hlávka, hrozen, úbor, chocholík.
úbor - kopretina (obrázek): bílé jazylkové, žluté trubkovité
Plody (obrázek) - dužnaté - malvice (jablko), semena: 5 - 10 v jadřinci
- peckovice (třešeň), semena: 1- 2 v pecce
- bobule (rybíz, okurka), semena: mnoho, rozptýlená
- suché - pukavé (vícesemenné) - lusky (hrách, fazole, čočka)
- tobolky
- nepukavé (jednosemenné) - oříšky (líska)
- obilky (trávy a obilí)
- nažky (slunečnice, smetanka)
__________________________________________________________________________________
17.9.
2. hodina
TÉMA: TŘÍDĚNÍ ORGANIZMŮ
1. Houby
2. Rostliny
3. Živočichové
1. HOUBY - jedlé
- nejedlé
- jedovaté
- smrtelně jedovaté
• zvláštní skupina organizmů - nemají listovou zeleň
• živí se rozkladem odumřelých těl rostlin a živočichů
Tělo houby (obrázek): klobouk výtrusnice s výtrusy, plodnice (část těla, která vyrůstá na povrch = je viditelná) s rourkami - hřib smrkový nebo s lupeny - žampion ovčí, třeň,podhoubí, vlákna
_______________________________________________________________________________
10.9.
1. hodina
Harmonogram učiva 4.ročníku
TÉMA: VÝROBKY A PŘÍRODNINY
Výrobky (výtvory) - vytvořil člověk (židle, sklo, benzín)
Přírodniny - neživé (písek, voda, ropa, uhlí, vzduch)
- živé = ORGANIZMY (mravenec, bříza)
Organizmy - houby
- rostliny
- živočichové - býložravci potravní řetězec
- masožravci potravní pyramida
- všežravci
Základní životní podmínky: teplo, světlo, voda, vzduch, živiny (z půdy)
Ekologie je nauka o - vzájemném vztahu mezi živými organizmy
- jejich vztahu k prostředí
Životní prostředí → složky: - přírodní (voda, vzduch, půda, organizmy)
- umělé (vytvořil člověk)
Dú: nakresli
Potravní řetězec Potravní pyramida